Alkalmazott módszeregyütteseink, szervezeti megoldásaink teljes körű bemutatására ugyan nem vállalkozhatunk, de az alábbiakban közreadott segédletünkkel – reményeink szerint – mi is hozzájárulhatunk a HR-es kollégák munkájának eredményességéhez.
Első lépésként a munkatevékenység nagyon alapos megfigyelését, megismerését végezzük el. (Dokumentumelemzés, interjúk, mérések stb. útján.)
A kapott adatok rendszerezését követően összeállítjuk a munkaköri követelmények listáját, vagyis azon „szempontokat”, melyeket a munkakör betöltőjével szemben támasztunk. Lényeges, hogy ez idáig csak a technológiával foglalkoztunk. A munkaköri követelményekhez rendeljük a munkavállalóval szemben támasztott elvárásokat, azaz meghatározzuk mindazon egyéni kompetenciákat, (kulcs, – és támogató készségeket) melyek szükségesek a feladatok eredményes ellátásához. Az így kapott egyéni képességstruktúra mérésével alkothatunk képet az alkalmasságról. Elvileg minél nagyobb a munkaköri követelmények és az egyéni kompetenciák illeszkedésének mértéke, annál inkább valószínűsíthető a beválás.
Az alkalmasság kérdését három dimenzió mentén vizsgáljuk – ezek együttjárása fogja bejósolni a tartós beválás valószínűségét, illetve a kockázati tényezők vonatkozásában is jelzésértékkel bíró információkhoz juthatunk. Természetesen minél nagyobb e három dimenzió közötti „összhang”, minél harmonikusabban illeszkednek egymáshoz a
„lehetőségek és elvárások” annál inkább valószínűsíthető az eredményes munkavégzés, a tartós beválás.
Általános tudás vizsgálata
A megértő, – és felfogóképességet vizsgálja. Választ kapunk az analitikus – logikus gondolkodás, a praktikus lényeglátás, az elvonatkoztató – diszkriminációs képesség mértékére.
Bejósolható, vsz. mennyire lesz képes a komplexebb gondolkodási műveleteken alapuló (bonyolultabb) munkafeladatok elsajátítására, mire számíthatunk betanulási időtartamának hosszát illetően.
Figyelmi képesség vizsgálata
Célja a figyelem tartósságának, összpontosító képességének mérése, (mennyire képes vsz. hosszabb időn át, a zavaró ingerek kiküszöbölésével figyelmét feladatára összpontosítani, mind mennyiségileg, mind pedig minőségileg megfelelni az elvárásoknak). Nézzük azt is, hogy a koncentráló képességet esetlegesen gyengítő tényezők (pl.: labilitás, fluktuáló jelleg, fáradtság) tartósan, vagy szituatív módon befolyásolják az optimális teljesítmény elérését.
Szenzomotoros koordináció
A cselekvéses reakcióidő-mérés célja az érzékszervek és a mozgásvezérlés (mozgás-összerendezettség) képességének vizsgálata. Segítségével a munkatempó, a munkaritmus mértékéről alkothatunk képet, és következtethetünk arra, hogy vsz. fokozott időnyomás mellett képes lesz-e feladatát gyorsan és hibamentesen végezni.
Cél: a tartós beválást, az eredményes munkavégzést megalapozó személyiségjellemzők feltárása, illetve – mindezeket gátló – tényezők (pszichés zavarok) azonosítása.
Vizsgáljuk az egyén
A vizsgálatok minden esetben kiegészülnek az interjúval (exploráció) melynek keretében vsz. munkával kapcsolatos múltbeli élményeit, azokhoz kapcsolódó érzelmi jelenségeit, reakcióit, cselekvéseinek mozgatórugóit tárjuk fel.
Ekkor kerül sor a motívumok azonosítására is, a „célirányos munkamotiváció” feltárására, ugyanis ezek gyenge, illetve célzott (erős) jellege alapvetően befolyásolja a tartós beválás valószínűségét.
Szabálytudat
Útmutató a válaszhoz:
A „helyes” eljárás, ha a dolgozó figyelmezteti felettesét a kockázatra, a selejtgyártás megnövekedett veszélyére, amennyiben viszont felettes ragaszkodik elképzeléséhez, dolgozónak az utasítás szerint kell eljárnia.
Útmutató a válaszhoz:
a fejlett szabálytudattal rendelkező dolgozó kísérletet tesz arra, hogy a mennyiséget a minőség irányába „tolja”, pl.: úgy, hogy folyamatosan jelzi a minőségellenőrnek észrevételeit. („Az én nevem lesz rajta a gyártmánykísérőn, engem vesznek elő később…”)
Ennél több lehetősége azonban nincsen, az utasítást végre kell hajtania. Előfordulhat, hogy szó nélkül tudomásul veszi az utasítást – ez egyfajta passzivitásra utalhat.
Útmutató a válaszhoz:
a helyes eljárás, ha dolgozó először figyelmezteti kollégáját a szabályszegésre. Előfordulhat, hogy ez eredménytelen marad, ez esetben feljebbvalójának kell jelenteni, hiszen a károkozás valószínűsége szándékos és jelentős. Az elmaradt figyelmeztetés passzivitásra, elutasításra, a „mi közöm hozzá” attitűd érvényesítésére utal.
Csoportba való beilleszkedés, csoportnormák adaptációja
Útmutató a válaszhoz:
a kooperativitási hajlandóság vonatkozásában jelzésértékűnek tekinthetjük a kijelentést, ha úgy szól, „nem valószínű, hogy dolgoznék helyette, mindenkinek megvan a maga feladata!” Általában tipikus válasz, hogy beszélnék vele, jelezném neki, hogy változtasson (különösen, ha azt látom, lustaság, nemtörődömség áll a hátterében) eredménytelenség esetén szólnék a főnöknek.
Útmutató a válaszhoz:
helyes munkahelyi magatartás, ha a válasz úgy szól, „keresnék valami munkát, vagy segítenék a többieknek”. Kevésbé díjazandó a „pihennék, vagy innék egy kávét”.
Útmutató a válaszhoz:
A csoport többségével való egyetértés konformitásra utal, vagyis a többség akaratának, véleményének maradéktalan elfogadására.
Powered by MoonShot