A tréningek hatékonyságának mérése 

  1. Az értékelés területei 

A tréningeket különböző szinteken értékeljük: 

 Szint Cél Módszer Felelős 
1. A reagálás, az elégedettség mérése – pozitív reagálás – fejlődési motiváció Azonnali feed-back sheet-ek a tréning végén tréner 
2. Az elsajátított ismeretek mérése Az ismeretek elsajátítása, szelektálása A program ideje alatt, kérdőívvel, tréneri interjúval tréner 
3. Munkahelyi alkalmazás mérése Az ismeretek, készségek gyakorlati alkalmazása Utóellenőrzés – kérdőívvel, programfeladatokkal, cselekvési naplókkal, on-the job megfigyelésekkel közös monitoring team 
4. Üzleti eredmények mérése Bevételek növekedése, költségek csökkenése Teljesítmények monitoringja – a tréning után 3 hónappal közös monitoring team 
5. Eszmei eredmények mérése Eszmei hasznok megjelenése, növekedése Kérdőívek, workgroupok, fókusz csoportok – a tréning után 3 hónappal közös monitoring team 
  1. Adatforrások 
  • regisztrált teljesítményadatok 
  • a résztvevők 
  • A résztvevők felettesei 
  • A résztvevők beosztottai 
  • HR/Oktatási osztály munkatársai 
  1. A tréning hatásának elkülönítése 
  • Trendvonal-elemzéssel – amelynek során felvázoljuk a trendvonalat, aminek alapjául a megelőző teljesítményt vesszük és a trendet kiterjesztjük a jövőre. Az előrejelzett trendvonalat meghaladó teljesítményt a tréningnek tulajdonítjuk. 
  • A résztvevők becslésével – a résztvevők pontos információt adhatnak arról, hogy a teljesítményük mennyiben javult – és ez a tréning eredménye-e. 
  • A felettesek becslésével – A résztvevők felettesei validálják a résztvevők becsléseit, mivel bizonyos helyzetekben jobban ismerik a teljesítményt befolyásoló egyéb tényezőket. 
  1. Az adatok átváltása pénzbeli nyereségre – a 4. szint esetében 
  1. lépés: a „kemény” és „puha” adatok szétválasztása 
  1. lépés: a mérési egységek meghatározása (általában idő és minőség) 
  1. lépés: az egyes mérési egységek értékének meghatározása (É) 
  1. lépés: a teljesítményadatok változásainak számítása – azaz a trendvonalat meghaladó teljesítmény mérése (Delta T) 
  1. lépés. a változás éves mennyiségének meghatározása (Delta T x12) 
  1. lépés: a javulás teljes értékének meghatározása (Delta Tx12 x É) 
  1. lépés: a befektetés hozamának számítása (Delta Tx 12xÉ /tréning költsége) 
  1. Az eszmei nyereség meghatározása 

A tréningekhez kapcsolódó leggyakoribb eszmei változók: 

A szervezet iránti elkötelezettség A vevők reklamációinak csökkenése 
A munkahelyi légkör javulása Csapatmunka javulása 
A dolgozók panaszainak csökkenése Az együttműködés erősödése 
Diszkriminációs problémák csökkenése A kommunikáció javulása 
A stressz csökkenése Szervezettség növekedése 
Fluktuáció csökkenése Szerepek, felelősségek tisztázása 
Hiányzások csökkenése Eredményekre irányultság  
A vevők elégedettségének növekedése Empowerment erősödése 

Az eszmei változókat nehéz számokban kifejezni – mégis igen fontos eredménymutatókként szolgálnak. A 4. szint adataival együtt teljessé teszik a tréningre fordított erőforrások megtérülésének számítását és eligazítóként szolgálnak a további fejlesztési eljárások és akciók szükségességéről és pontos fókuszáról, irányáról. 

  1. A tréningek hatékonyságmérésének előnyei 
  • objektívan követhető és értékelhető a tréningek, képzések minősége és hatásai 
  • a teljesítményértékelési rendszer nagyon fontos kiegészítője 
  • szervezetfejlesztési szempontokat ad 
  • összeköti a humán faktort  a gazdasági tényezőkkel – ami eleddig kevéssé volt általános a cégekben 
  • emeli a HR presztízsét, mert a képzési tevékenység értékét gazdaságilag is láthatóvá teszi